هفت سین مدیران

دنیای کسب‌ و کار مدرن، محیطی پویا و رقابتی است. دستیابی به اهداف و ارتقای دائمی در این فضا به مدیران و کارکنان در همه‌ سطوح نیاز دارد. در چنین فضایی لازم است سازمان‌ها متقابلا برای تقویت سرمایه‌ انسانی خود تلاشی مستمر داشته باشند بنابراین بررسی و تدوین ”هفت سین مدیریت” بهانه ای است برای آنکه زیبایی و لذت “سفره هفت سین ایرانی” را به مدیریت پیوند بزنیم و هدف آن است که در آغاز سال جدید برخی از الزامات حوزه مدیریت را باری دیگر باهم مرور کنیم.

اولین سین: سرمایه انسانی

میزان موفقیت هر سازمانی تا حد زیادی بستگی به میزان توانائی افرادی دارد که در آن سازمان کار می کنند و اهمیت نقش سرمایه انسانی در رشد و توسعه سازمان موضوع اثبات شده ای میباشد. بدون شک مهمترین عنصر هر سازمانی، سرمایه انسانی آن سازمان است. تمامی آموزه های علم مدیریت در بستر سرمایه انسانی معنا پیدا می کنند. نمیتوان سازمانی را متصور شد که بدون برنامه ریزی جامع در خصوص منابع انسانی و فرایندهای مرتبط با آن به موفقیت بلندمدتی دست پیدا کند. سرمایه‌گذاری در سرمایه انسانی به مراتب ارزان‌تر از هزینه‌هایی است که دولت‌ها می‌بایست برای رفع بیکاری، انزوای اجتماعی و سلامت افراد بپردازند.

دومین سین: ساختار سازمانی، سازماندهی و برنامه ریزی

ساختار سازمانی روشی است که یک سازمان برای نظم دادن به افراد و کارها در پیش می‌گیرد تا بتواند از این طریق وظایف را به بهترین شکل انجام دهد و به اهدافش برسد. نقش برنامه ریزی در مدیریت سازمان چه در سطح مدیران عالی سازمان ، مدیران میانی و چه در بین کارکنان از اهمیت بالایی برخوردار است. برنامه ریزی مهمترین وظیفه در مدیریت سازمان می باشد، چرا که اگر برنامه ریزی به درستی صورت پذیرد موجب افزایش کارایی کارکنان و ارتقای بهروه وری سازمان می شود.

سومین سین: سامانه های اطلاعاتی

کسب و کارِ امروز، نیاز به اطلاعات لحظه ای از وضعیت موجود سازمان، مشتریان، محیط و رقبا دارد. در واقع سامانه های اطلاعاتی یکپارچه، زیرساخت کسب و کارهای امروزی را میسازند. برنامه ریزی استراتژیک و عملیاتی بدون دسترسی به این اطلاعات امری محال خواهد بود.

هر سازمان باید، بنا به نیاز خود و مقتضیات محیطی از سامانه های اطلاعاتی مختلفی استفاده نماید و برای حداکثر بهره برداری از این سامانه ها به  استفاده صحیح و به ­هنگام و وجود یکپارچگی بین سامانه های بکارگرفته شده توجه داشته باشد. این امر در نهایت منجر به مسطح سازی، انعطاف و هماهنگی بیشتر و افزایش کارایی و اثربخشی سازمان خواهد شد.

چهارمین سین: سیاست و رفتار سیاسی

محیط های چند فرهنگی و چندملیتی در کشوری با اقوام مختلف، نیازمند درک رفتار سیاسی و عمل به قواعد آن از سوی تک تکِ اعضای سازمان است. از راس هرم سازمانی تا پایین ترین سطح آن، هرچه میزان درک رفتار سیاسی در کارکنان بالاتر رود، حرکت سازمان به سوی رفتارهای بُرد – بُرد نیز تسهیل خواهد شد. به هر صورت، بروز رفتارهای سیاسی در سازمان اجتناب ناپذیر است، پس مدیریت آن نیز امری ضروری است.

پنجمین سین: سنجش، اندازه گیری و ارزیابی

بنا بر جمله ای از جک ولش هر آن چیزی را که امکان اندازه گیری نداشته باشد را نمی توان مدیریت کرد. پس سنجش و ارزیابی عملکرد سازمان و کارکنان، پیش نیازِ بسیاری از فرایندهای مدیرتی در کسب و کارهای امروزی است.

ششمین سین: سیستم ها و استانداردهای مدیریتی

استانداردهای مدیریت کیفیت، ایمنی و بهداشت، محیط زیست، مدل های تعالی سازمانی، مدل های بلوغ سازمانی و … همگی بیان کننده قواعد جدیدی در زمینه ی مدیریت سازمان ها از منظرهای مختلف هستند. امروزه بخصوص اگر به دنبال گسترش کسب و کارتان در سطوح بین المللی و جهانی هستید، رعایت بسیاری از این استانداردها اجباری شده است و تاثیر مستقیمی بر کیفیت و تعیین قیمت محصول یا خدمت نهایی شما خواهند داشت.

هفتمین سین: سهم بازار

سهم بازار بیانگر این موضوع است که چند درصد از کل مشتریان بالفعل، از محصولات یا خدمات ما خریداری می‌نمایند. سهم بازار، شاید یکی از کلیدی‌ترین مفاهیم دانش بازاریابی باشد و یکی از اصلی‌ترین شاخص‌های ارزیابی میزان موفقیت استراتژی‌های بازاریابی، محاسبه سهم بازار و میزان افزایش یا کاهش احتمالی پس از یک دوره زمانی است. همه‌ی شرکت‌ها و سازمان‌ها ترجیح می‌دهند سهم بیشتری از بازار خود را داشته باشند و در نهایت تمام تلاش ها می بایست ابتدا به سوی حفظ سهم بازار موجود و سپس افزایش آن معطوف شود. درواقع تمامی سین های قبلی، باید در خدمت سین هفتم باشند.

بدیهی است که سین های دیگری نیز هستند که میتوانند در این لیست قرار گیرند، اما موارد ذکر شده از مهم ترین واژگان و مفاهیم مدیریت و کسب و کارِ امروز هستند که می بایست مورد توجه ویژه واقع شوند. همچنین اگر بخواهیم از نظر سیستم داینامیکی به قضیه نگاه کنیم، شاید بسیاری از نقاط اهرمی در سازمان ها در همین موارد نهفته باشند که بررسی این نقاط، تامل و دقت خاصی را می طلبد.

منبع https://www.bkmco.com/

admin
admin

مقالات بیشتر

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.