نکات مهم پيش از انجام آزمايش خون

از جمله اقدامات رایج طی انجام معاینات طب کار ،اخذ آزمایش خون می باشد. لذا داشتن اطلاعات کافی در خصوص این مورد می تواند کمک شایانی در اجرای موفق معاینات و حصول نتیجه مطلوب نماید.
در اغلب آزمایشها با توجه به نوع آزمایش نیاز است که بیمار ملزوماتی را قبل از انجام آزمایش و نمونه گیری رعایت نماید تا آزمایش با روند صحیح صورت پذیرد. لذا توجه به نکات زیر برای بیماران ضروری می‏باشد.

آزمایش قند ناشتا: برای انجام این آزمایش بیمار لازم است حداقل ۸ ساعت ناشتا باشد. مثلا شب شام سبک میل نموده و صبح روز بعد به آزمایشگاه مراجعه کند، نوشیدن آب اشکال ندارد.

آزمایش قند دو ساعته: برای انجام این آزمایش بیمار ابتدا در حالت ناشتا یک نمونه خون داده و بعد از صرف صبحانه (که حداقل شامل یک تکه نان پنیر و چای شیرین است) ساعت را حساب کرده و دقیقا ۲ ساعت پس از اتمام صبحانه یک نمونه خون دیگر می‏دهد.

آزمایش تحمل گلوکز(GTT): بیمار لازم است حداقل ۸ ساعت ناشتا باشد. بعد از دادن یک نمونه خون در حالت ناشتا در آزمایشگاه محلول قند نوشیده و سپس نمونه یا نمونه‏های بعدی در زمان مورد نیاز تهیه می‏گردد.

آزمایش چربی (تری گلیسیرید): لازم است بیمار ۱۲ الی ۱۴ ساعت ناشتا بماند به صورت اینکه ساعت ۶ عصر غذای ساده‏ای تناول نموده و تا ۸ صبح ناشتا بماند (نوشیدن آب در ساعات شب بلامانع است).

آزمایش چربی (کلسترول): بهتر است بیمار ناشتا باشد ولی الزامی نیست.
آزمایش اسید اوریک: لازم است بیمار ناشتا باشد و شب قبل غذای با پروتئین بالا مصرف ننماید.

آزمایش کراتینین: بهتر است بیمار ناشتا باشد ولی الزامی نیست.

آزمایش کلسیم و فسفر: ناشتا بودن حداقل به مدت ۴ ساعت مورد نیاز است و قبل از آزمایش غذاهایی که حاوی مقدار کلسیم و فسفر است مانند لبنیات و تخم مرغ میل نکند.

آزمایش ادرار ۲۴ ساعته: بیمار باید متوجه باشد که ظرف ادرار ۲۴ ساعته ممکن است حاوی مواد نگهدارنده باشد که سمی یا اسیدی است. بنابراین آن را دور نریخته و مراقب باشد که روی بدن یا لباسش نریزد.

طریقه جمع ‏آوری نمونه: بیمار در ساعت مشخص مثلا ۷ صبح دستشویی رفته و مثانه خود را خالی می‏کند. از آن به بعد تمامی ادرارهای خود را در ظرف نمونه ‏گیری ریخته و ساعت ۷ صبح روز بعد مجددا باقیمانده مثانه خود را در ظرف ریخته درب آن را محکم بسته و در اسرع وقت به آزمایشگاه می‏فرستد. توضیح اینکه در طی مدت جمع‏آوری نمونه رژیم غذایی را تغییر نداده و احتیاج به کم نوشی یا پرنوشی مایعات نیست.

آزمایش خون مخفی در مدفوع (OB): بیمار از یک روز قبل نباید گوشت قرمز، جگر، سبزیجات و اسفناج بخورد.

admin
admin

مقالات بیشتر

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.