مشخصات و ویژگی های کفش ایمنی کار
مشخصات و ویژگی های کفش ایمنی کار

از لحاظ مسائل بهداشتی و ارگونومیکی پا قلب عصبی انسان است و تمام اعصاب اجزای مختلف بدن در پا متمرکز میشود. بنابراین استفاده از کفش ایمن و مناسب ضروری است. استفاده از کفش نامناسب منجر به خطرات فیزیکی و عصبی و بهداشتی می­شود. برای مثال استفاده از کفش نامناسب می­تواند منجر به گرفتاریهای مزمن ستون فقرات ، چشم درد و سردردهای مزمن شود. به لحاظ بهداشتی نیز در صورت استفاده از کفشهای غیر بهداشتی امکان ایجاد میخچه و باکتری و قارچ وجود دارد.

 

ویژگی کفش ایمنی استاندارد

ایمنی و امنیت کفش­های ایمنی: یک انگشت پا که قادر به تحمل یک فولاد غول پیکر با وزن ۲۰ کیلوگرمی به طور عمودی از یک متر ارتفاع باشد ویژگی کلیدی کفش که با استاندارد بین المللی است و باید ۲۰۰ ژول از انرژی جنبشی بتواند جذب کند.

راحتی و بهداشت کفش­های ایمنی: باید راحت باشد زیرا کارگران اغلب به مدت طولانی باید با انها کار کنند. کفش ایمنی راحت باید در برابر آب و دما از پا محافظت کند و به طور کلی مواد پوشش دهنده آن باید راحت باشند. یک کفش استاندارد باید انعطاف پذیری، پشتیبانی پایه و قوس، پاشنه پا و جذب ضربه پاشنه را فراهم کند.

طول عمر کفش­های ایمنی: کفش های ایمنی با جنس چرم دیرتر فرسوده می شوند. کفش های چرمی دارای دوام و طول عمر زیادی می باشند.

 

مزایای اساسی کفش های ایمنی استاندارد در محل کار

در برابر سقوط و افتادن اشیا از شما محافظت میکند: سقوط کردن و افتادن اشیا از خطرات معمول در محیط کارگاهی هستند. کارگران برخی اجسام سنگین حمل می کنند یا در برخی از محیط ها افراد زیادی با ماشین آلات و وسایل نقلیه کار می­کنند. کفش های حفاظتی مانند پوتین های ایمنی می توانند به طور موثر از برخورد اشیا و آسیب دیدن پا جلوگیری کنند.

 

مناسب در برابر لغزش،سر خوردن پا و افتادن شما محافظت می کند:لغزشهای غیرقابل پیش بینی، بیرون آمدن یا افتادن رویدادهای ناخوشایند است که می تواند در هر محل کار اتفاق بیفتد. کفش های مناسب می توانند از شما در برابر خطرات لغزش و سرخوردن محافظت کنند.علاوه بر آن افراد می توانند برای کاهش خطرات ناشی از لغزش از نوار های ضد لغزش استفاده کنند. کفش هایی با کشش مناسب می توانند از سقوط شما در محیط های لغزنده جلوگیری کنند.

 

محافظت در برابر خطرات الکتریکی:برق از مهم ترین خطراتی است که در محیط کار وجود دارد. کارگران ممکن است با تجمع الکتریسیته ساکن و یا شوک های انرژی الکتریکی روبه رو شوند که می تواند به جرقه ی الکتریکی در محیط های خاص منجر شود.برای کاهش احتمالات خطرات الکتریکی، کفش هایی مناسب هستند که از جنس چرم یا پلاستیک باشند که از انتقال جریان الکتریسیته  جلوگیری کنند.

 

حفاظت در برابر سوختگی:در هر صنعتی سوختگی های خطرناک از آتش سوزی می تواند رخ دهد. کفش ایمنی ساخته شده از مواد محکم و با دوام می تواند از سوختگی های ناشی از تکه های شیمیایی، تکه های فلزی و سایر مواد خطرناک و آسیب پذیر جلوگیری نماید.

 

گرم نگه داشتن پا در آب و هوای شدید:در بعضی از نقاط، آب و هوای سرد خشن ممکن است به آسیب هایی مانند نیش های یخ زده و هیپوترمی منجر شود. کارکنان شاغل در محیط­های سرد و یخ زده در معرض این گونه خطرات هستند.ویژگی خوبی که یک کفش ایمنی استاندارد باید دارا باشد این است که پاها را از سرما محافظت نماید.

 

مقاومت در برابر خستگی:عضلات پا، پشت و سایر قسمتهای مهم بدن می توانند هنگام کار زیاد خسته شوند. خستگی می تواند مشکل بزرگی برای کارگرانی باشد با سطوح سختی مانند بتن و .. کار می کنند.کفش های ایمنی استاندارد این امکان را فراهم می کند که هر گونه فشاری غیر ضروری بر مچ پا کارگران را کاهش دهد. بنابراین پوشیدن کفش ایمنی مناسب می­تواند در بازده کار تاثیرگذار باشد.

 

استفاده از کفش ایمنی استاندارد در محل کار چه مزایایی دارد؟

آمار جهانی نشان می دهد که تقریبا ۲۵ درصد از محدودیت ها و ناتوانی ها در محل کار به دلیل آسیب دیدن پا می باشد، علت اصلی این آسب ها قرار گرفتن در یک محیط خطرناک، بدون استفاده از کفش های ایمنی است.

 

پیشگری از آسیب دیدن در زمان وقوع اتفاقات و حوادت در محل کار: لیز خوردن های ناگهانی، سقوط اجسام مختلف و… اتفاقاتی است که که ممکن است در هر محل کاری اتفاق بیوفتد و باعث ایجاد حوادث زیادی شود. این اتفاقات را با ایجاد حفاظ ها و نصب نوار های ضد لغزش می توان پیشگیری کرد، ولی هیچ کدام از این ها جای کفش ایمنی را نخواهد گرفت و هیچ کدام به اندازهی کفش نمی تواند از پای شما در برابر حوادث مختلف محافظت کند.همچنین کفش کار استاندارد به دلیل داشتن عاج های مناسب و برجستگی های درست، می تواند از لیز خوردن شما در مکان های مختلف جلوگیری کند.

 

از شما در برابر سوختگی محافظت می کند:در هر محل کاری امکان بروز آتش سوزی وجود دارد که می توانند بسیار هم خطرناک باشند،کفش ایمنی استاندارد که از مواد اولیه محکم و بادوام ساخته شده باشد می تواند از پای شما در برابر سوختگی های در اثر مواد شیمیایی، قطعه های داغ فلزات و بقیه مواد خطرناک محافظت کند.

 

گرم نگه داشتن پا در مناطقی که به شدت سرد هستند:در برخی مناطق ممکن است آب و هوا به حدی سرد باشد که باعث ایجاد آسیب هایی مانند هیپوترمی و نیش های یخ زده منجر شود و این آسیب ها اصلا قابل چشم پوشی نیستند و حتما باید از کفش های مناسبی استفاده کنید تا از بروز این مشکلات جلوگیری کنید.یک کفش کار استاندارد و مناسب کفشی است که از پای شما در برابر سرما محافظت کند.

 

از خستگی عضلات و اندام های شما جلوگیری کند:کارگرانی که روی سطوح سخت مانند بتن کار می کنند ممکن است در اثر نپوشیدن کفش نامناسب دچار خستگی در عضلات پا، عضلات پشت و بقیه قسمت های مهم بدن احساس خستگی کنند.استفاده از کفش کار مناسب و استاندارد به آنها کمک می کند که دچار خستگی کمتری شوند.

 

محافظت در برابر برق گرفتگی:کارگرانی که در محیط هایی که احتمال بروز حوادث برق کار در آنها وجود دارد کار می کنند، برای محافظت از خودشان در برابر برق گرفتگی و شوک الکتریکی می توانند از کفش های ایمنی استاندارد استفاده کنند.

 

گارد انگشتان پا

شاید بتوان گفت رعایت این نکته از سال ۱۹۲۵ میلادی آغاز شد، جایی که هدف از این کار کاهش خطرات آسیب به پا مطرح گردید. دو دسته‌ی کلی در حفاظت کفش ایمنی از پاها همیشه بررسی می‌شود:

 

ضربه: نام‌هایی که به نتایج آزمایش سقوط یک وزنه‌ی ۵۰ پوندی (حدوداً ۲۲ کیلوگرم) از ارتفاع داده شد عبارتند از: I/75، I/50 و I/30.

فشار: C/75، C/50 و C/35 نام‌هایی بودند که بر نتایج آزمایش فشار بر انگشتان پا اختصاص داده شد، C/75 برای فشاری معادل ۲۵۰۰ پوند (۱۱۱۳ کیوگرم)، C/50 برای ۱۷۵۰ پوند (۷۹۳ کیلوگرم) و C/30 برای ۱۰۰۰ پوند (۴۵۳ کیلوگرم).

 

گارد متاتارس:متاتارس (Metatarsus) به استخوان‌های کف پا گفته می‌شود. گاردی که برای این قسمت در کفش‌های ایمنی در نظر گرفته می‌شود، قسمت بالایی پا و انگشتان را از خطرات احتمالی ناشی از سقوط محافظت می‌کند.

این گارد می‌تواند به صورت بیرونی و یا درونی به کفش ایمنی اضافه شده باشد. هر پا دارای ۲۶ استخوان است که بیشتر آن‌ها در قسمت بالای پا قرار دارند. محافظت از تک تک این استخوان‌ها در برابر فشار و سقوط بسیار مهم تلقی می‌شود.

 

محافظت از برق گرفتگی و شوک الکتریکی:به دلیل اینکه در محیط کار همواره خطراتی ناشی از جریان الکتریسیته کارگران را تهدید می‌کند، کفش ایمنی می‌بایست دارای عایق مناسبی در برابر برق باشد.

 

تخلیه‌ی الکترو استاتیکی (ESD): ESDکه در واقع شوک الکتریکی است، زمانی اتفاق می‌افتد که فردی روی فرش راه رفته و سپس دربی را لمس کند، در این زمان تخلیه‌ی الکتریکی بین درب و فرد ایجاد می‌شود. این شوک در حدود ۲ تا ۳ هزار ولت است.به طور کلی لازمه‌ی اینکه شوکی احساس شود این است که حداقل ۲۰۰۰ ولت باشد. دلیل اینکه این شوک کسی را نمی‌کشد این است که جریان بسیار پایینی را داراست. اما همین ولتاژ می‌تواند باعث مشتعل شدن مواد شیمیایی فرار و حتی انفجار گردد. در محیطی که اینگونه مواد وجود داشته باشند مقاومت کفش ایمنی در برابر اینگونه شوک‌ها نیز بسیار ضروری است.

فرزانه رضوانی
فرزانه رضوانی

مقالات بیشتر

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.