مخاطرات شغلی در خشکشویی ها
روميان باستان از آمونياک بدست آمده از ادرار حيوانات برای شستن برخی لباسهای خود استفاده می كردند. خشكشويی مدرن با استفاده از حلال های نفتی، مانند نفت سفيد و گازوييل در اواسط قرن 15كشف شد. بعد از جنگ جهانی اول به دليل آتش سوزيها و انفجارهای ناشی از استفاده از حلال های نفتی در خشكشويی ها و وضع قوانين دولتی، آنها به استفاده از حلال های كلرينه، كه كمتر قابل اشتعال بودند وقدرت پاک كنندگی بهتر داشتند روی آوردند.
در اواسط دهه 1930استفاده از perc كه حلالی با قدرت پاک كنندگی عالی، پايدار و غير قابل اشتعال بود، رواج يافت. اما چندی نگذشت كه به عنوان اولين ماده شيميايی سرطان زا طبقه بندی شد و قوانينی برای كاهش استفاده از آن توسط خشكشويی ها به وجود آمد و از حلال های جايگزين استفاده شد. از حلال های ديگر مورد استفاده در خشكشويی ها می توان گليكول اترها، سيليكون مايع، تری كلرواتيلن، متيل ايزوبوتيل كتون، پروپيل بروميد، مخلوط هيدروكربن اصلاح شده، CO2 مايع و آب و صابون زيست تخريب پذير را نام برد. در گذشته فرآيند تميز كردن در كارخانه ها متمركز بود و دريافت و پس دادن لباس به مشتری در مغازه ها انجام می شد.همچنين از دو دستگاه مختلف برای فرآيند تميز كردن و خشک كردن استفاده می شد. عمده خطر آتشسوزی و ايجاد گازهای گلخانه ای در فرآيند تميز كردن روی می داد. در حال حاضر دستگاههای تميز كننده و خشک كننده محصور هستند و بخارات حلال و آب مقطر متراكم شده مجددا مورد استفاده قرار می گيرند. در سيستم های جديد يک حسگر وجود دارد كه تضمين می كند هيچ گونه گاز perc در هنگام باز كردن در وجود ندارد.شغل لباس شویی و خشک شویی از مشاغل مورد نیاز برای عموم مردم است چرا که امروزه همه به یک نحوی به خدمات این شغل نیاز خواهند داشت. در این شغل لباسهای رنگ تیره و روشن تفکیک میشوند و جداگانه شستشو میشوند. لباسها به دو صورت خشکشویی و آب شویی شسته می شوند. لباس هايي كه به موادِروغني و … آغشته شده اند و آنهایی که در شستشو با آب خراب میشوند با موادي از قبيل پركلرواتيلن شستشو مي شوند که به این روش خشکشویی میگویند. درروش آ ب شويي لباس ها با آب و پودر لباسشویی در ماشين شسته میشوند.صنعت خشک شویی نیز مانند تمامی صنایع و حرفه های دیگر دارای مخاطرات گوناگون می باشد که این مخاطرات وابسته به نوع فرایند کار و مواد مورد استفاده، همچنین دستگاههای مورد استفاده می باشد. از جمله مخاطرات موجود در خشک شویی می توان به مواردی چون استنشاقperc یا سایر حلالها، تماس با موادشیمیایی خطرناک در حین لکه گیری، خطرات آتش سوزی، ریسک فاکتورهای ارگونومیکی، بیولوژیکی، سوختگی پوست، استرس گرمایی، خطرات مکانیکی، خطرات الکتریکی و سر خوردن اشاره کرد.
منبع: www.karvasalamat.ir

مرکز تخصصی طب کار ایمن پژوهان پارس همه روزه از ساعت ۷:۳۰ صبح به غیر از روزهای تعطیل و جمعه، آماده انجام معاینات بدو استخدام، دوره ای و کارت سلامت رانندگان می باشد. اگر در روز مراجعه ناشتا باشید، امکان تحویل جواب در همان روز وجود دارد.

آدرس: کرج، فردیس،جاده ملارد ،نبش گلستان ۳۰

جهت برقراری تماس تلفنی با مرکز پاسخ گویی مشتریان روی تصویر زیر کیلیک فرمایید.
admin
admin

مقالات بیشتر

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.