ماسک و تجهیزات حفاظت تنفسی مورد استفاده برای مقابله با ویروس کرونا

ماسک و تجهیزات حفاظت تنفسی مورد استفاده برای مقابله با ویروس کروناتجهیزات حفاظت تنفسی وسایلی هستند که به منظور جلوگیری از ورود عوامل زیان آور(شیمیایی و بیولوژیکی) به دستگاه تنفسی استفاده می شوند. در اینجا به سوالات متداول در زمینه این تجهیزات می پردازیم:

1-    آیا استفاده از ماسک در مکان های عمومی الزمیست؟
مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های آمریکا ( CDC) استفاده روزمره از ماسک ها در خارج از محلیط کار (در جامعه) را توصیه نمی کند. غالب اوقات ، شیوع ویروس های تنفسی از فرد به فرد و در تماس های نزدیک یا کمتر از 2 متری اتفاق می افتد.

اقدامات پیشگیرانه روزمره برای جلوگیری از شیوع ویروس های تنفسی مانند دوری از تماس با افراد بیمار، اجتناب از لمس کردن بینی و چشم ها و پوشاندن دهان و بینی هنگام سرفه یا عطسه کردن با دستمال را توصیه می کند.

افرادی که مریض هستند باید در منزل بمانند و از رفتن به اماکن عمومی شلوغ اجتناب و یا به بیمارستان ها برای عیادت بیماران مراجعه نکنند.

شاغلینی که بیمار هستند باید دستورالعمل های ابلاغی را رعایت کرده و در هنگام بیماری در خانه بمانند. کارفرماها مکلفند تسهیلات و تمدیدات لازم جهت جلوگیری از حضور این افراد در محیط کار به عمل آورند و تا زمان بهبودی و اخذ تائیدیه از مراکز درمانی از حضور آنها در محیط کار ممانعت بعمل آورند.

2-    ماسک تنفسی چیست؟
یک وسیله محافظ تنفسی فردی است که بر روی صورت قرار گرفته و جلوی دهان و بینی را می پوشاند و از دستگاه تنفسی برای کاهش خطر احتمالی استنشاق ذرات موجود در هوا (از جمله عوامل عفونی)، گازها یا بخارات استفاده و یا انتشار عوامل عفونی از طریق مجرای تنفسی محافظت می کند. ماسک تنفسی از جمله تجهیزاتی است که برای استفاده در مراکز بهداشتی درمانی در نظر گرفته شده و توسط CDC / NIOSH تأیید شده است.

3-    ماسک N95 چیست؟
نوعی از ماسک های تنفسی است که ذرات موجود در هوایی را که از طریق آن وارد مجرای تنفسی می شود، حذف می کند. این ماسک ها حداقل 95٪ از ذرات کوچکتر از  0.3 میکرون را حذف می کنند.  این ماسک ها قادر به حذف انواع ذرات از جمله باکتری ها و ویروس ها از هوای تنفسی هستند.

4-    چه چیزی ماسک های N95 را از ماسک های کاغذی/ جراحی متمایز می سازد؟

•    ماسک تنفسی N95 مواجهه با ذرات هوابرد از ذرات ریز آئروسل ها گرفته تا قطرات بزرگ را کاهش می دهند همچنین ماسک های محكمی هستند كه حداقل 95٪ ذرات موجود در هوا از جمله ذرات بزرگ و كوچك را فیلتر می كنند.

•    به دلیل شرایط پزشکی ممکن است هنگام تنفس از طریق ماسک بدتر شود همه افراد قادر به پوشیدن این ماسک ها نباشند.

•    انطباق کامل ماسک برروی صورت الزامی است. کارگران برای تأیید مناسب ماسک ها قبل از استفاده در محیط کار، باید آزمون انطباق ماسک ها را انجام دهند و هر زمان که این ماسک ها مورد استفاده قرار می گیرند باید آزمون نشت بندی (آزمون فشار مثبت و منفی) آنها انجام شود تا اطمینان حاصل شود که ماسک به درستی بر روی صورت قرار گرفته است.

•    هنگامی که این ماسکها به درستی پوشیده و روی صورت منطبق شوند، زمان استنشاق حداقل نشتی از اطراف ماسک رخ می دهد به این معنی که تقریباً کل هوا از طریق ماسک به طرف مجرای تنفسی هدایت می شود.

•    علی رغم تائیدیه NIOSH برای ماسک های تنفسی N95 این ماسک ها شل بوده و کامل بر روی صورت قرار نمی گیرند و فقط قادر به محافظت در برابر قطرات، از جمله ذرات بزرگ تنفسی هستند. آزمون نشتی یا تست انطباق برروی ماسکها ضروریست بیشتر ماسک های صورت به طور موثری ذرات کوچک را از هوا فیلتر نمی کنند و در هنگام استنشاق کاربر از نشتی از اطراف لبه های ماسک جلوگیری نمی کنند.

•    نقش ماسک های صورت برای کنترل منبع بیماری و جلوگیری از آلودگی محیط اطراف هنگام سرفه یا عطسه فرد بیمار می باشد. بیماران تأیید شده مبتلا به کرونا ویروس یا موارد مشکوک باید تا زمان ایزوله شدن در بیمارستان یا در منزل از ماسک های صورت استفاده کنند. بیماران یا موارد مشکوک در زمان ایزولاسیون الزامی به پوشیدن ماسک ندارد.

5-    ماسک N95 جراحی چیست و چه کسانی ملزم به استفاده از آنها هستند؟

ماسک N95 جراحی فقط برای استفاده پرسنل مراکز بهداشتی- درمانی که نیاز به محافظت در برابر خطرات ناشی از آلاینده های هوابرد و مایعات دارند(پاشش، اسپری، و…) توصیه و در خارج از محیط های بهداشتی درمانی مورد استفاده قرار نمی گیرند.

در زمان کمبود ماسک ها فقط پرسنل مراقبت های بهداشتی درمانی که در زمینه استیریلیزاسیون کار می کنند یا ممکن است در معرض مواجهه با ترشحات با سرعت زیاد، اسپری، پاشش خون یا مایعا تبدن قرار بگیرند باید این ماسک ها را بپوشند. غالب پرسنل شاغل در مراکز مراقبت های بهداشتی و درمانی که از بیماران مشکوک یا تائید شده کرونا ویروس مراقبت می کنند نیازی به پوشیدن ماسک های N95 جراحی نبوده و می توانند از ماسک های N95 معمولی استفاده کنند.

اگر N95 جراحی برای استفاده در اتاق عمل یا فضاهای وابسته به آن در دسترس نباشد، می توان از ماسک های N95 معمولی با یک شیلد محافظ صورت به منظور مسدود کردن جریانهای با سرعت بالا از مایعات خون و بدن استفاده نمود.

6-    شاغلین شاکی هستند که ماسک های N95 جراحی داغ و ناراحت کننده هستند – چه کاری می توانم انجام دهم؟

الزامات ماسک های N95 جراحی که آنها را در مقابل جریانهای با سرعت زیاد مایعات بدن مقاوم می سازد و کمک به محافظت از میدان استریل می تواند منجر به طرحی شود که منجر به مقاومت تنفسی بالاتری نسبت نسبت به ماسک های معمولی N95 شود. همچنین، ماسک های N95 جراحی بدون دریچه های بازدم طراحی شده اند که بعضی اوقات داخل این ماسک ها در مقایسه با ماسک های N95 معمولی گرمتر حس می شوند.

اگر شکایتی دریافت میکنید، میتوانید در نظر داشته باشید که کارمندانی که جراحی و در یک محیط استریل کار نمی کنند، یا به طور بالقوه در معرض جریان زیاد مایعات بدن قرار ندارند از یک استاندارد N95 با دریچه بازدم استفاده کنند.

7-    ماسک N95 من دارای دریچه بازدم است آیا اشکالی ندارد؟

ماسک N95 با دریچه بازدم نیز به همان اندازه ماسک های بدون دریچه برای استفاده کننده محافظت فراهم می‌کند. وجود دریچه بازدم مقاومت تنفسی را کاهش و باعث می شود بازدم راحتتر شود. برخی از کاربران احساس می کنند که دستگاه تنفس با دریچه بازدم باعث خنک تر شدن صورت و کاهش رطوبت ایجاد شد در داخل ماسک میشود. بهرحال، ماسک های با دریچه بازدم نباید در محیط هایی که باید استریل باشد مورد استفاده قرار گیرد (مثلاً در طی یک عمل جراحی باز در یک اتاق عمل). از ماسک های دارای دریچه بازدم استفاده نشود زیرا دریچه بازدم اجازه می دهد تا هوای بازدم فیلتر نشده به قسمت استریل فرار کند.

منبع:www.asahse.ir

admin
admin

مقالات بیشتر

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.