جت لگ چیست؟

جت لگ به تفاوت زمانی مبدا و مقصد که تا مدتی باعث سردرگمی، به هم خوردن ساعت فیزیولوژیکی بدن و خواب و خوراک می‌شود را جت لگ یا پرواز زدگی میگویند.

جت لگ یک عکس‌العمل طبیعی به تغییر سریع مناطق زمانی مختلف است. این پدیده بیشتر مسافرین را تحت تاثیر قرار می‌دهد مخصوصا افرادی که به طور منظم سفر می‌کنند مثل خلبان‌ها یا خدمه‌ی پرواز.نامگذاری جت‌ لگ از وقتی باب شد که مسافرت با هواپیماهای جت، فراگیر شد. جت‌ها، سریع بودند و مسافت زیادی را در زمان کوتاهی طی می‌کردند و مسافران را سردرگم به‌جا می‌گذاشتند!تغییر در آب و هوا و عبور سریع از چندین محدوده زمانی. سن و سال هم ممکن است یک فاکتور تأثیرگذار در شدت جت ‌لگ باشد. در افراد جوان، جت‌لگ شدیدتر از افراد سالمند است. همچنین این وضعیت در زنان، محتمل‌تر از مردان است؛ شاید به این علت که استروژن، مستعدکننده شرایط جت‌ لگ است. مشکلات سفر‌های طولانی نیز با ضعیف کردن شما بر سختی جت لگ اضافه می‌کنند. مشکلاتی مثل کم‌آبی بدن، غذاهای ناآشنا،جای تنگ، هوای تصفیه شده، کمبود خواب، لباس‌های ناراحت، صداهای اضافی آرام اما مداوم و عوض کردن پروازهای ارتباطی که باعث برهم خوردن خواب می‌شوند، همگی به بدبختی جت لگ اضافه کرده و حتی اگر جت لگ واقعی و طولانی نداشته باشیم احساس آن را خواهیم داشت.در یک پرواز طولانی مخصوصا اگر بخشی از آن شب باشد، ممکن است ساعت‌های زیادی از وقت خواب خود را از دست دهید که باعث می‌شود ضعیف بشوید حتی اگر تغییر ساعتی در کار نباشد. اگر بر طبق یک ساعت منظم زندگی می‌کنید (برای مثال هر روز صبح ساعت ۷.۳۰ بیدار شده ساعت ۱۰ شب به رختخواب می‌روید) مراقب باشید چراکه جت لگ افرادی را که ساعت فیزیولوژیک بدن دقیقی دارند، بیشتر تحت تاثیر قرار می‌دهد! اگر بچه دارید با خود اسباب‌بازی و کتاب کودکانه ببرید تا اگر اثر جت لگ بر روی شما و کوچولوها متفاوت بود، بتوانند خودشان را سرگرم کنند.علائم جت لگ در آدم های مختلف متفاوت است:کم‌آبی و فقدان اشتها، سردرد و مشکلات سینوسی،‌ خستگی، عدم آگاهی به زمان و مکان (گیجی)، حالت تهوع و ناراحتی در معده،‌ بی‌خوابی یا الگوی خواب مختل شده، افسردگی خفیف، افت قند خون، سرفه‌های خشک، خارش گوش و…شاید یکی از موثرترین و بهترین راه‌های مبارزه با جت لگ خوب رفتار کردن با بدنتان در طول پرواز باشد. با نوشیدن میزان مناسبی از آب و نوشیدنی‌های غیرالکلی و غیر کافئینی، سطح مایعات بدنتان را حفظ کنید. از درخواست برای آب اضافه از میهمانداران خجالت نکشید.با برنامه‌ی منظم از صندلی خود بلند شده و کمی در راهروی هواپیما قدم زده و نرمش کنید. همچنین می‌توانید بر روی صندلی تمریناتی مثل کشش انگشتان پا، تمرینات ایزومتریک، کرانچ شکم و کشش و تمرین شانه را انجام دهید. این کار باعث گردش بهتر خون در بدن و جلوگیری از جمع شدن آن در نقاط خاص می‌شود. مشکلی که در هوای فشرده‌ی هواپیما شایع است.

مرکز تخصصی طب کار ایمن پژوهان پارس همه روزه به جز جمعه ها و روزهای تعطیل آماده انجام معاینات بدواستخدام، دوره ای و کارت سلامت رانندگان می باشد.  چنانچه در روز مراجعه ناشتا باشید امکان تحویل جواب در همان روز وجود دارد.
آدرس: کرج،جاده ملارد،نبش گلستان ۳۰
جهت برقراری تماس تلفنی با مرکز پاسخ گویی مشتریان روی تصویر زیر کیلیک فرمایید.

 

admin
admin

مقالات بیشتر

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.