بهداشت و پیشگیری یکی از کارهای مهم حوزه سلامت است

وزیر بهداشت گفت: موضوع اجتماعی شدن سلامت موضوعی است که شاید کمتر به چشم بیاید ولی وظیفه نخست ما است چراکه لازمه انجام هر کار دیگری در حوزه سلامت انجام این کار است.

 دکتر سید حسن هاشمی, وزیر بهداشت در نشست هم اندیشی مدیران و کارشناسان مسئول آموزش و ارتقای سلامت کشور گفت: آموزش برای ما که خصوصا جزء کشورهای در حال توسعه هستیم امری مهم و نیاز روزمره ما است به نحوی که اگر در بخشی از زندگی شخصی, اجتماعی و یا اداره کشور نقصی وجود داشته باشد در بخش آموزش است و هیچ کسی نمی تواند منکر این شود که آموختن و آموزش دادن تا چه میزان می تواند در سرنوشت انسان ها و جوامع موثر باشد.

وزیر بهداشت با بیان اینکه اگر بنا باشد در حوزه سلامت یک کار مهم انجام شود آن هم بهداشت و پیشگیری است گفت: این کار با طی کردن مسیر آموزش میسر خواهد شد. متاسفانه دستگاه هایی که می توانند در این زمینه اثرگذار باشند حضور کمرنگی دارند و این کاری نیست که وزارت بهداشت بتواند آن را به تنهایی انجام بدهد چراکه آموزش و پرورش، صدا و سیما، ائمه جمعه و حوزه های فرهنگی نیز برای این امر باید بیشتر پای کار بیایند.

دکتر هاشمی با اشاره به اینکه فعالیت های معاونت اجتماعی کار بسیار مهمی است اضافه کرد: موضوع اجتماعی شدن سلامت موضوعی است که شاید کمتر به چشم بیاید ولی وظیفه نخست ما است چراکه لازمه انجام هر کار دیگری در حوزه سلامت انجام این کار است.

وی در ادامه تاکید کرد: باید گام هایی که در این حوزه برداشته می شود بدون عجله، حساب شده، علمی و سنجیده شده باشد و در عین حال باید هر قدمی که از پیش رو بر می داریم را به خوبی حفظ کنیم.

وزیر بهداشت گفت: معاونت اجتماعی بخشی است که باید به سایر بخش ها کمک کند به عنوان مثال در بهداشت، حوزه اجتماعی می تواند در جهت ترویج آموزش عمومی از طریق انجمن ها کمک بسیاری به این بخش انجام بدهد و به طور کلی معاونت اجتماعی می تواند در بسیاری از بخش های دیگر اثرگذار باشد بدون اینکه نقش تصدی گری داشته باشد. همچنین نقش معاونت اجتماعی در تمام عرصه ها حتی اقتصادی نیز می تواند پررنگ باشد.

دکتر هاشمی با تاکید بر اینکه برای آموزش باید حتما از شبکه های بهداشتی و درمانی استفاده کنیم اضافه کرد: شبکه ها اصل و اساس کار هستند چراکه در بحث درمان و آموزش باید از شبکه های بهداشت استفاده کنیم و بیرون آمدن آموزش از شبکه ها کاملا اشتباه است چراکه همه آنها به صورت یک سازمان هستند و به هیچ وجه نمی توان آنها را از هم جدا کرد.

وی گفت: هدف باید توانمندسازی مردم باشد و باید در نظر گرفت که چگونه می توان با کمترین هزینه و کوچکترین تشکیلات به این هدف دست پیدا کنیم و این مهمترین وظیفه ای است که می توانیم انجام بدهیم. همچنین باید با توجه به تجربیاتی که در این زمینه وجود دارد الگویی کشوری تعریف شود تا بتوانیم از بروز بیماری هایی که به دلیل سبک زندگی و نوع فرهنگ نسل جدید رو به افزایش است پیشگیری کنیم و این موضوع هدفی مهم و زمان بر خواهد بود و امیدواریم ثمرات آن را در سال های بعد ببینیم./

مرکز تخصصی طب کار ایمن پژوهان پارس.آدرس جاده ملارد نبش گلستان 30

admin
admin

مقالات بیشتر

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.