آشنایی با بیماری تنفسی ناشی از ویروس کرونا و مراقبت های لازم

ظهور یک ویروس جدید

31 دسامبر 2019 میلادی ،موارد متعددی از ابتلا به بیماری تنفسی شدید در شهر ووهان چین گزارش شد که بعد از بررسی های مختلف مشخص شد یک کورونا ویروس جدید عامل این بیماری است.کورونا ویروس ها گروهی از ویروس ها هستند که معمولا سبب بروز بیماری های مشترک بین انسان و حیوانات می شوند.تاکنون و قبل از ویروس جدید 6 گونه از ویروس سبب ایجاد بیماری در انسان شده بودند که مهمترین آنها SARS و ویروس عامل MERS می باشند.هنوز منشاء دقیق حیوانی ویروس جدید مشخص نشده است و هنوز واکسن و دارویی ندارد.

علائم بیماری ویروس کورونا ویروس می تواند متفاوت باشد.بیماری دارای علائم متنوع بوده و می تواند خود را به صورت یک سرما خوردگی نشان داده و حتی به سمت بیماری شدید تنفسی و مرگ پیش برود.

در بسیاری از موارد بیماری بدون عارضه و خفیف ، دارای علائمی شبیه به آنفولانزا می باشد.شامل تب خفیف، ضعف ، آبریزش بینی و گلو درد.اما گاهی علائم هشدار دهنده وجود دارد که شامل تنگی نفس ، افزایش ترشحات خلط یا خون ریزی ، همچنین تغییر وضعیت روانی یعنی گیجی و بی حالی می باشد.

در موارد خفیف اگر فرد مبتلا بیماری زمینه ای و مزمن نداشته باشد، ضمن مشورت با پزشک ، درمان شامل تغذیه مناسب ، مصرف مایعات فراوان و استراحت کافی در منزل و درمان های علامتی است.

نکات مهم در خصوص راه های پیشگیری از ابتلاء و سرایت:

  • بیماران و اعضای خانواده باید اطلاعات لازم در زمینه بیماری را داشته باشند.
  • اتاق بیمار باید از سایرین مجزا شود و تهویه مناسب داشته باشد.
  • تماس های فرد بیمار با سایر افراد خانواده بویژه افراد پر خطر و سالمند به حد اقل برسد.
  • فاصله یک متری با سایر افراد در شرایط اضطرار رعایت گردد.
  • خانه باید دارای تهویه مناسب باشد.
  • کسی که مراقبت بیمار را بر عهده دارد حتما از ماسک استفاده کند و در حین استفاده ، ماسک نباید لمس شود.
  • ماسک و دستمال های کاغذی مورد استفاده بیمار باید در یک ظرف درب دار جمع آوری و به صورت مجزا دفع گردند.
  • در صورت بروز علائم شدید و هشدار دهنده تنفسی حتما به پزشک مراجعه شود، در این موارد خطر ابتلاء به پنومونی شدید و سندروم نارسایی حاد تنفسی و وخیم شدن وضع بیمار وجود دارد.

پیشگیری از ویروس کورونا

بیماری کورونا ویروس در بسیاری از موارد یک بیماری خود محدود شونده شبیه آنفلونزا می باشد.برای جلوگیری از ابتلاء به ویروس کورونا،همان کاریایی را انجام دهید که برای پیشگیری از سرماخوردگی انجام می دهید:

  1. از دست دادن دادن با یکدیگر پرهیز کنید.
  2. دستان خود را  چند بار در روز به مدت 20 ثانیه با آب و صابون بشوئید.اگر آب و صابون در دسترس شمانیست استفاه از یک ضد عفونی کننده با پایه الکل توصیه می شود.
  3. با دستان کثیف چشم ها، بینی و دهان خود را لمس نکنید.
  4. موقع عطسه و سرفه دهان و بینی خود را با دستمال بپوشانید و بعد دستمال را دور بی اندازید.
  5. اشیایی را که در طول روز لمس می کنید ضد عفونی کنید.برای ضد عفونی سطوح داراری تماس مشترک،از مواد شوینده و سپس آب ژاول 1% استفاده کنید.

منبع:

http://abzums.ac.ir

admin
admin

مقالات بیشتر

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.