آرایشگران و رنگ مو

آرایشگران به شدت در معرض مواجهه با مواد شیمیایی هستند. این مواد در رنگ مو، مواد فر کننده مو و محصولات سفیدکننده مو موجود می باشد. عوامل سرطانزا در هر یک از انواع رنگ موهای دائم (همراه با اکسیدانها)، نیمه دائم و موقت وجود دارد. پارافنیلین دی آمین (PPD) یا رنگ سیاه جزو رنگ موهای اکسیداتیو می باشد.

تخمین زده شده است بیشتر از یک سوم زنان بالای 18 سال و بیشتر از 10% مردان بالای چهل سال در اروپا و آمریکای شمالی از برخی از انواع رنگ موها استفاده می کنند. مواجهه انسانی با  PPD به صورت رنگ مو یا تتو می باشد. مواجهه شغلي با اين ماده در فتوكپي، جوهر مركب، لاستيكسياه و چاپ سنگي ميباشد.آژانس بين المللي تحقيقات سرطان (IARC) می گوید که آرایشگران به دلیل مواجهه با رنگ مو در معرض ريسك ابتلا به سرطان مثانه هستند. تا به امروز درمان بالینی یا آنتی دوت در دسترس تعریف نشده است و درمان به صورت حمایتی است. در ایران استفاده از رنگ مو بالاست و بیشتر آرایشگاههای زنانه از رنگ مو استفاده میکنند. بنابراین ارزیابی شغلی آرایشگران لازم به نظر میرسد.سطح بالایی از حساسیت با PPD در اروپا در دهه 1970 دیده شده است. در اروپا زنان بیشتر از مردان به این ماده حساس هستند. علت استفاده بیشتر زنان از رنگهای آرایشگری است. در آسیا شیوع حساسیت 2 تا 12% است. شیوع حساسیت در مردان آسیایی بالاتر از زنان است. این موضوع تا حدودی بستگی به شيوه هاي مختلف فرهنگي، ازجمله استفاده مردان از رنگ خاکستری برای موهای صورتشان دارد. موهای صورت بیشتر از سر نیاز به رنگ کردن دارند که باعث افزايش خطر ابتلا به حساسيت می شود. همچنين، به نظرمی رسد كه در بين آسياييها رنگهايي با سايه هاي تيره تر بيشتراز رنگهايي با سايه هاي روشنتر قابل قبول می باشد. مطالعات اپيدميولوژيك ارتباط بین استفاده طولانی مدت از رنگ مو حاوی PPD و خطر ابتلا به سرطان خون و دیگر اختلالات خونی را نشان داد. در مطالعه ای در آرایشگران شهرستان ساری بین رطوبت محیط کار و غلظت PPD ارتباط مثبت معنادار وجود داشت. همچنین این ارتباط مثبت بین فضای کار و تعداد اپراتور با غلظت PPD وجود داشت. افزایش یا کاهش دما یا وجود تهویه موضعی و عمومی تاثیر قابل توجهی نداشت.
برای اطلاعات بیشتر می توانید به این لینک مراجعه کنید.
منبع: www.karvasalamat.ir

مرکز تخصصی طب کار ایمن پژوهان پارس همه روزه از ساعت ۷:۳۰ صبح به غیر از روزهای تعطیل و جمعه، آماده انجام معاینات بدو استخدام، دوره ای و کارت سلامت رانندگان می باشد. اگر در روز مراجعه ناشتا باشید، امکان تحویل جواب در همان روز وجود دارد.

آدرس: کرج، فردیس،جاده ملارد ،نبش گلستان ۳۰

جهت برقراری تماس تلفنی با مرکز پاسخ گویی مشتریان روی تصویر زیر کیلیک فرمایید.
admin
admin

مقالات بیشتر

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.